'
27/12/2023

Een warme Kerst voor iedereen bij Motena

De Kerstperiode. Een tijd van vrolijkheid en gezellig samenzijn. Althans voor de meesten onder ons. Onderzoeken wijzen uit dat eenzaamheid bij ouderen nergens in West-Europa zo fors toegenomen als in België. Bijna 1 op 8 Belgische ouderen kampt met eenzaamheidsgevoelens. Het gevoel van eenzaamheid neemt vooral toe bij 75-plussers.

Eenzaamheid bij ouderen valt vaak te wijten aan het verlies van dierbaren; het wegvallen van sociale contacten, activiteiten of werk; gezondheidsproblemen; beperktere mobiliteit,…

Echter draagt Motena sterk haar steentje bij om het tij waar we kunnen zo veel mogelijk te doen keren. Binnen onze organisatie worden verschillende initiatieven en diensten georganiseerd om die eenzaamheid en het sociaal isolement bij ouderen terug te dringen. We zetten ze dan ook graag eens op een rijtje.

 

Lokale Dienstencentra JEUN

Komt er niet vaak iemand bij je over de vloer? Wil je graag eens met iemand een praatje slaan? Dankzij het buurtproject Oewist / Vergeet-me-nietje van JEUN komen vrijwilligers eenmaal per maand bij je langs voor een gezellige babbel.

Eerder nood aan een telefonisch gesprek met één van onze vrijwilligers? De telefoonster van JEUN is een vrijwilliger die je wekelijks één of meerdere keren opbelt voor een gezellige babbel. Je kan dan vragen stellen, problemen melden, praten over het nieuws in de omgeving of gewoon een praatje slaan.

Naast een klein moment van sociaal contact, dient zo’n telefoontje of bezoekje ook als signaalfunctie. Indien je niet opneemt of niet opendoet, gaan we steeds na via contactpersonen of alles oke is.
Bovendien is er enkele malen per jaar ook een koffiekransje waarbij alle deelnemers van dit project samenkomen.

Met het project Zorgzame Buurten helpen onze JEUN dienstencentra mee buren en buurten te verenigen en eenzaamheid tegen te gaan. Zo kunnen mensen – jong en oud – er elkaar helpen op kleine schaal, als toevoeging aan een bestaande aanbod van professionele hulp en dienstverlening. Zo kunnen buurtbewoners ongeacht hun leeftijd of zorgnood comfortabel en geborgen in hun vertrouwde buurt (blijven) wonen.

De clubwerking in al onze JEUN dienstencentra zorgt ervoor dat mensen op een zeer laagdrempelige manier actief bezig kunnen blijven en sociale contacten kunnen leggen. Samen bijleren, samen ontspannen, samen bewegen – en ondertussen vriendschappen smeden voor het leven!

In onze dienstencentra en woonzorgcentra kan je elke werkdag terecht voor een lekker en gezond vers bereid middagmaal aan een democratische prijs bestaande uit soep, hoofdgerecht en dessert. Want samen eten is zoveel leuker en gezelliger dan alleen! Hierbij is ook sociaal tarief mogelijk.

 

Thuiszorgdiensten KOTEE

Naast ervoor zorgen dat we vanuit de thuiszorgdiensten van Kotee altijd dicht bij jou ‘in de kotee’ zijn, betekent 'dichtbij zijn' voor ons ook begrijpen: de tijd nemen om te luisteren, een babbeltje te slaan en te blijven zoeken naar hoe we met kleine zaken het leven van onze nog aangenamer kunnen maken. Eens mee een partijtje sjoelbakken na het afleveren van een warme maaltijd, boterhammen helpen smeren als dat niet meer lukt, eens mee blijven eten over de middag om elkaar gezelschap te houden, af en toe een kaartje/tekening/attentie bezorgen bij klanten die niet veel post meer krijgen, een kerstboom leveren en helpen versieren bij klanten voor wie dit moeilijk wordt, ‘babbelgebakjes’ toevoegen aan ons aanbod voor klanten die minder mobiel worden maar graag nog eens iemand uitnodigen… Al die kleine moeites noemen we bij Kotee de “kleine gestes”: kleine dingen die een groot verschil maken voor onze klanten. Door bij iedere dienstverlening een extra meerwaarde te koppelen, willen wij dat tikkeltje extra bieden aan onze klanten.

Bovendien worden al onze medewerkers getraind om tijdens hun dienstverlening bij klanten (poetsen, klussen, maaltijd bezorgen, verplegen) ook een signaalfunctie uit te oefenen. Ze zijn de ogen en oren voor onze organisatie, want ze zien wat er achter de voordeur speelt. Ze houden bij een bezoek nauwlettend in de gaten of alles wel goed met je gaat en signaleren tekenen van niet alleen ondervoeding of slechte mobiliteit, maar zeker ook eenzaamheid. Indien zo’n signalen worden gedetecteerd, bekijken we graag samen hoe we hulp kunnen bieden of naar de juiste instanties kunnen doorverwijzen.

Daarnaast zijn er ook nog de Kotee Coaches. Die zijn er voor iedere klant die het moeilijk heeft. Om te luisteren, een antwoord te bieden op hun vragen en bezorgdheden,, maar vooral om hen toe te leiden naar de juiste vormen van ondersteuning. Als het om eenzaamheid gaat, verwijzen we vaak door naar bijvoorbeeld de dienstencentra, telefoonster, vergeet-me-nietje,…

 

Pluk-de-dagcentrum Sint Henricus

Ouderen kunnen elke weekdag terecht in ons dagcentrum om samen een zinvolle dagbesteding te creëren. Hier kies je zelf wat je graag doet en ben je veilig omringd door personeel met een groot hart voor hun werk. We ondersteunen je waar nodig. Je komt er onder leeftijdsgenoten, je leert (nieuwe) mensen kennen, je kan er een vers bereide warme maaltijd nuttigen, hygiënische of verpleegkundige zorgen krijgen en je kan deelnemen aan tal van georganiseerde activiteiten. Na een zinvolle dag in ons centrum, keer je terug naar je eigen vertrouwde thuis.

 

Kotee en de woonzorcentra

Ook het concept van onze assistentieflats gaan eenzaamheid tegen. Senioren wonen er elk apart en zelfstandig in hun eigen flat, maar zijn omringd door leeftijdsgenoten en kunnen geregeld gezellig samenkomen. Verhuizen naar een assistentieflat lijkt een drastische maatregel tegen eenzaamheid, maar heel veel mensen bloeien echt open in zo’n flat.

 

Woonzorgcentra

In al onze woonzorgcentra wordt ingezet op een persoonsgerichte aanpak. Zodra we een nieuwe bewoners mogen ontvangen, gaan we bij hen langs voor een persoonlijk gesprek om hen beter te leren kennen. We vragen naar hun interesses, wensen, hobby’s,… Zo ontstaan er nauwe banden tussen medewerkers en bewoners en kunnen we steeds beter inspelen op ieders persoonlijke wensen en noden. En zo voelen we ook sneller de noden aan rond sociaal contact, participatie, enzovoort. Bovendien is er in onze woonzorgcentra ook een psycholoog aanwezig die langsgaat bij bewoners en met hen in gesprek gaat over hun zorgen, noden, vragen en problemen.

Met project zoals onder andere “zorgdragerschap” of “buddywerking” wil men in onze woonzorgcentra extra individuele aandacht schenken aan onze bewoners. Niet per se zorg gerelateerd maar vooral rond specifieke wensen van bewoners. Medewerkers ongeacht hun functie of vrijwilligers worden gematcht met een bewoner, waarvoor ze geregeld iets extra proberen te doen: samen op uitstap of meedoen aan een activiteit, een etentje bij de medewerker/vrijwilliger thuis, meegaan naar het kerkhof, samen op de koffie, geregeld eens binnenspringen op de kamer,… Kleine initiatieven die bij bewoners een grote impact nalaten waar ze soms nog lang van kunnen nagenieten.

In ieder huis worden heel wat activiteiten en evenementen georganiseerd. Alle bewoners worden gemotiveerd maar zijn vrij om daar aan deel te nemen wanneer zijn dat wensen. Zo komen ze in contact met medebewoners, leeftijdsgenoten, lotgenoten, oude bekenden, personeel… en wordt hun sociaal isolement doorbroken.

Geregeld worden vanuit onze woonzorgcentra uitstappen gepland voor bewoners die weinig of geen familie/vrienden op bezoek krijgen. Vrijwilligers begeleiden hen tijdens een uitje en de bewoners kunnen even zorgeloos genieten van de compagnie tijdens een activiteit buiten de muren van het woonzorgcentrum.

Tot slot organiseren de woonzorgcentra geregeld activiteiten in, voor of samen met de buurt. Buurtfeesten zoals een tuinhappening, kersthappening, winterbuurtfeest, zomerbar… en buurtinitiatieven zoals een sneukeltocht of zoektocht in de buurt, de wekelijkse markt laten doorgaan aan het WZC, het project “Zet joe bie – thuis in de wijk” waarbij bewoners op bezoek gaan bij omwonenden van het woonzorgcentrum voor een hapje of een drankje… Het doet de bewoners van het woonzorgcentrum enorm veel deugd om af en toe eens buiten de muren van het WZC te komen, en buurtbewoners zijn ook graag van de partij als de WZC’s iets organiseren. Win-win!

 

Je ziet het: binnen onze verschillende merken en doorheen de hele organisatie zetten we sterk in op tal van initiatieven om verbondenheid te creëren en eenzaamheid tegen te gaan. Iets dat, zeker in de winterperiode, van gigantisch belang is. Bedankt aan iedereen die het verschil maakt!

Contact

Gasthuisstraat 10, 8800 Roeselare
info@motena.be
051 80 52 00
btw BE 0537 951 706

Openingsuren

Motena is bereikbaar op:

Ma - do: 8u30 - 12u en van 13u - 17u

Vrij: 8u30 - 12u en van 13u -15u