'

Project in de kijker: Omotenashi

Dit jaar viert Motena haar 10-jarige bestaan. In die tijd is er heel wat veranderd: ons merk kreeg een nieuwe look, we verwelkomden een heleboel nieuwe collega’s en mochten projecten opstarten waar we 10 jaar geleden alleen nog maar van konden dromen.

Deze mijlpaal kon niet zomaar onopgemerkt voorbijgaan. Daarom deelde Motena dit personeelsfeest awards uit aan merkwaardige projecten die in de afgelopen jaren werden gerealiseerd.

Ook onze ondersteunende diensten werd hiermee in de spotlights gezet. Wij nemen jou graag mee in het project waarmee wij in 2019 het grondwerk hebben gelegd voor de toekomst van al onze diensten: Omotenashi. Doorheen dit verhaal ontdek je niet alleen wat er bij onze ondersteunende diensten achter de schermen gebeurt, je maakt ook kennis met onze filosofie.

Wat is Omotenashi?

Omotenashi is een eeuwenoud Japans begrip dat vandaag nog steeds wordt toegepast. Het laat zich het best vertalen als ‘gastvrijheid’, en zit diep ingebakken in de Japanse cultuur. Voor hen is gastvrijheid niet louter een vorm van beleefdheid, het is een mentaliteit die zorg en klantenervaring centraal stelt in alles wat ze doen.

Dit begrip was voor ons de grootste inspiratie toen wij in 2019 op zoek gingen naar een nieuwe naam. Zo maakte het starre  ‘Zorgbedrijf Roeselare’ plaats voor een warmere, meer betekenisvolle naam: Motena. Hiermee willen wij de authentieke Japanse gastvrijheid naar België brengen. We maken er onze missie van om jou elke dag een glimlach te bezorgen, zowel als klant alsook als medewerker.

Wat maakt Omotenashi uniek?

Omotenashi werd niet alleen onze slogan, het zit ook diep geworteld in onze visie en waarden. Waar andere zorgorganisaties het als hun einddoel zien om betaalbare en kwaliteitsvolle zorg aan te bieden, zien wij dit als een olympisch minimum. We willen dat elke klant de mogelijkheid krijgt om zich in iedere fase van zijn leven te ontplooien, met extra aandacht voor kwetsbare personen. Daarom gaan we steeds voor dat tikkeltje meer, en dat doet elk merk op zijn eigen manier. 

Zo wil onze thuiszorgdienst Kotee hun gastvrijheid uiten door in te zetten op ‘kleine gestes’. Dit zijn kleine gebaren die toch een groot verschil kunnen maken voor onze klanten: de tijd nemen om te luisteren, een babbeltje te slaan en te blijven zoeken naar hoe we met kleine zaken jouw leven nog aangenamer kunnen maken. In onze woonzorgcentra wordt Omotenashi vertaald naar de 4 W’s: De W van ‘Warmte’, ‘Wandel gerust eens binnen’, ‘Wens je verder nog iets?’ en ‘Werksfeer’. Deze vier pijlers laten zien wat we belangrijk vinden binnen onze huizen. En zo zijn er nog ontelbaar veel manieren waarop wij Omotenashi trachten toe te passen in de praktijk.

Omotenashi op vandaag

Tegenwoordig zit deze Japanse wijsheid stevig ingebakken in onze cultuur. De klant staat centraal in alles wat we doen, en we blijven zoeken naar manieren waarop we het dagelijkse leven aangenamer kunnen maken. Dat geldt niet alleen voor onze klanten, maar ook voor onze medewerkers: elke werknemer moet zich kunnen ontwikkelen op hun manier, genieten van mooie voordelen en een warme werksfeer, een natuurlijk evenwicht vinden tussen werk en leven en hun positieve impact op de maatschappij ervaren.

We zijn ontzettend trots op dit project en op de inzet die iedereen binnen Motena heeft getoond om dit mogelijk te maken. Om iedereen te laten meegenieten van dit mooie resultaat willen we onze award graag een mooi plaatsje geven. Laat deze award symbool staan voor onze gezamenlijke filosofie en een inspiratie zijn voor ons allemaal! 

Contact

Rolariusplein 8 bus 201, 8800 Roeselare
info@motena.be
051 80 52 00
btw BE 0537 951 706

Openingsuren

Motena is bereikbaar op:

Ma - do: 8u30 - 12u en van 13u - 17u

Vrij: 8u30 - 12u en van 13u -15u